Podsumowanie ankiety ws. parkowania przy ul. Zatorskiej

Ankietę można było wypełnić na formularzu internetowym od 12 do 30 kwietnia i zrobiło to 689 osób.

Sytuacja parkingowa

Zdecydowana większość osób, które odpowiedziały na pytania (90,7%), mieszka w lokalu będącym ich własnością, a opcję “wynajmuję” zaznaczyło tylko 3,5% osób. Domyślamy się, że udział osób wynajmujących jest w tym rejonie osiedla większy, ale nie były one na tyle zainteresowane problemem, aby uczestniczyć w sondażu.

Z odpowiedzi wynika, że na zdecydowaną większość mieszkań przypadają 1 (48,8%) lub 2 (44,8%) samochody.

Prawie 2/3 mieszkańców zostawia swój samochód lub samochody na terenie wspólnoty, a co piąty na terenie wspólnoty oraz przy ulicy. Wyłącznie przy ulicy parkuje 11,3%.

Co ciekawe, dokładniejsza analiza danych pokazuje, że wśród osób wynajmujących mieszkanie 37,5% pozostawia samochód wyłącznie przy ulicy, 20,8% znajduje miejsce parkingowe na terenie wspólnoty lub przy ulicy, a kolejne 20,8% parkuje wyłącznie na terenie wspólnoty.

W pytaniu o to, czy na terenie wspólnot są wolne miejsca postojowe, 13,1% respondentów odpowiedziało twierdząco.

Problemy z poruszaniem się ul. Zatorską

Prawie 3/4 mieszkańców, którzy wypełnili ankietę, potwierdza, że istnieje problem z poruszaniem się pieszo wzdłuż ulicy Zatorskiej, a aż 87,5%, że kłopotliwe jest także poruszanie się jezdnią samochodem lub rowerem.

Wprowadzenie zakazu parkowania i inne propozycje poprawy sytuacji

Zadaliśmy pytanie o zasadność wprowadzania zakazu parkowania na ulicy. Za wprowadzeniem zakazu po jednej ze stron opowiedziała się ponad połowa pytanych, 1/3 jest za zakazem po obu stronach jezdni. Zdaniem 14,5% odpowiadających wprowadzenie zakazu parkowania nie jest dobrym pomysłem.

Wśród innych propozycji na rozwiązanie problemu płynności ruchu, zastawiania chodników i braku wolnych miejsc parkingowych mieszkańcy podają między innymi:

  • budowę dodatkowych parkingów na niezabudowanych terenach i w podziemiach budynków (również parkingów płatnych i wielkopowierzchniowych parkingów wielopoziomowych)
  • uruchomienie komunikacji autobusowej i budowę pętli na końcu ul. Zatorskiej
  • poszerzenie chodników
  • poszerzenie jezdni
  • połączenie ul. Zatorskiej z al. Sobieskiego
  • wprowadzenie zakazów parkowania przy zjazdach i montaż luster
  • wprowadzenie parkowania prostopadłego
  • wprowadzenie zakazu parkowania dla samochodów dostawczych
  • wprowadzenie wyższego współczynnika miejsc parkingowych przypadających na mieszkanie dla nowych budynków.

Dodatkowe parkingi i autobusy

Zapytaliśmy, czy mieszkańcy skłonni są parkować dalej od swoich budynków, jeśli miałoby to poprawić sytuację parkingową. 41,9% nie miałaby z tym problemu, ale 12,2% nie chce chodzić dalej do swoich samochodów. 42,5% mieszkańców ma zapewnione miejsca pod budynkiem i nie miałoby potrzeby korzystania z bardziej oddalonego parkingu.

Ponieważ w rozmowach z mieszkańcami i Urzędem Miejskim przewija się temat przedłużenia linii autobusowych do końca ulicy Zatorskiej, postanowiliśmy zapytać, czy mieszkańcy są skłonni zrezygnować z własnego samochodu i przesiąść się na komunikację miejską. 55,3% odpowiadających nie zdecydowałoby się na taki krok, ale prawie 1/4 odpowiedziała na to pytanie twierdząco.

Podsumowanie

Naszym zdaniem mieszkańcy wyraźnie widzą problem wynikający z dużej liczby samochodów stojących nie zawsze zgodnie z przepisami wzdłuż jezdni ulicy Zatorskiej. Trudności w poruszaniu się pieszo i samochodem wydają się równie dotkliwe jak niska dostępność wolnych ogólnodostępnych miejsc postojowych.

Z ankiety wynika, że liczba aut przypadających na jeden lokal mieszkalny wynosi 1,53, tymczasem MPZP (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego) dla tego obszaru przewiduje 1,1 miejsca postojowego na mieszkanie, co zauważa część z ankietowanych. Zdaniem części z nich deweloperzy powinni być zobligowani do budowy większej liczby parkingów.

W propozycjach rozwiązania problemu pojawia się często budowa wielkopowierzchniowych parkingów kosztem terenów zielonych i niezabudowanych powierzchni. Propozycje te podawane są co prawda w oderwaniu od kwestii własności gruntów, jednak w wielu odpowiedziach otwartych przewija się opinia, że zapewnienie ogólnodostępnych miejsc parkingowych powinno być zadaniem Gminy. Pojawiają się również propozycje budowy parkingów komercyjnych.

Warte odnotowania jest pojawienie się propozycji poprowadzenia linii autobusowych w głąb osiedla (nawet kosztem całkowitego zakazu parkowania wzdłuż ulicy), jednak zaledwie 1/4 mieszkańców jest skłonna zrezygnować z poruszania się samochodem i przesiąść się na autobus.

Najważniejszym celem ankiety było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy mieszkańcy chcą wprowadzenia zakazu parkowania. Zakaz jednostronny lub obustronny popiera w sumie 84,2% pytanych, a w odpowiedziach otwartych pojawiają się też bardziej szczegółowe propozycje ograniczeń (zakazy przy zjazdach, przy przejściach dla pieszych i dla większych pojazdów).

Wyniki ankiety zostaną przekazane do Rady Osiedla Psie Pole-Zawidawie, Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz Straży Miejskiej.

Dziękujemy za udział w sondażu!